הדברה ודישון

הדברה ודישון הינם שני תחומים חשובים התורמים לשמירתה של גינה ירוקה, פורחת ומשגשגת, הן כשמדובר בגינה הפרטית והן כשמדובר בגינון המוניציפאלי. במאמר זה נרחיב בנושאים אלו ונפרט מהם השיטות הנפוצות להדברה ודישון. 

הדברה:

מבחינים בין 3 סוגי הדברה עיקריים:

1. הדברת עשבייה (כימית ואגרוטכנית)

2. הדברת מזיקים

3. הדברת מחלות

1. הדברת עשבייה

אחד המטרדים הקשים הפוגעים בגן הנוי הוא נזקי העשבים השוטים המתחרים עם צמחי התרבות על המים, חומרי המזון, האור והאוויר, דוחקים פיזית את גידולי התרבות, משמשים כפונדקאים למחלות ומזיקים( חלקם הינם טפילים ישירים על צמחי התרבות – כשות ועלקת) ומהווים פגיעה אסתטית במראה הגן. 

מומחי עמר השקיה מציעים מספר צורות יישום להדברת עשבייה:

א. ריסוס עלוותי להדברת עשבים שוטים.

ב. ריסוס הקרקע כדי למניעת נביטת העשבים.

ג. פיזור גרגירי 

אופן הדברה אחר אשר הולך ומתפתח במגזר החקלאי גנני, במקביל לזה הקונבנציונלי, הינו הדברה אורגנית.
גופי המחקר למיניהם לא השקיעו עד היום משאבים רבים מידי בחקר והשבחת דרכי ההתמודדות עם עשבים בחקלאות אורגנית. למרות זאת, ניתן לזהות מספר שיטות הדברה יצירתיות אשר יבטיחו יבול חקלאי תוך הקטנת נזקם של העשבים לרמה סבירה. 

שיטות להדברת עשבייה:

1. הדברה כימית – מתחלקת לשני נושאים עיקריים:
א. הדברה כללית (בלתי בררנית) באמצעות חומרים כמו ראונדאפ לסוגיו השונים ודוקטלון.

ב. הדברה ספציפית (בררנית) הפוגעת בסוג מסוים בלבד של עשבייה. לדוגמא אלבר סופ לרחבי עלים, דגנול – לצרי עלים.

2. קילטור – השיטה הנפוצה ביותר בחקלאות האורגנית. שיטה זו יעילה נגד מירב העשבים (למעט הרב שנתיים) ומוציאה מהקרקע נבטי עשבים על שורשיהם. עשבים מבוגרים יותר נחתכים בגובה פני הקרקע תוך הפרדת הנצר והשורש. קילטור יעיל יכול לנקות כ- 90% מהשטח הנגוע בעשבייה.

3. שילהוב – הדברת נבטי העשבייה ע"י להביור המוזן בגז בישול. ניתן ליישום לפני הזריעה או לאחר זריעה לפני הצצת הגידול.

4. חיטוי קרקע (טרמי) – מבוסס על חום המסופק לקרקע כקיטור ומשמיד את זרעי העשבייה ובמקביל משמש כטיפול נגד מזיקי קרקע.

5. חיטוי סולארי 

כיסוי הקרקע ביריעות פלסטיק בחודשי הקיץ. פעולה זו מעלה את טמפרטורת הקרקע ל- 60° מה שמביא להשמדת זרעי עשבייה, גורמי מחלות ומזיקי קרקע.

6. חיפוי קרקע – בלימת קרינת השמש מפני הקרקע מונעת נביטה של עשבים. חיפוי יכול להיות מחומרים אורגניים (שבבי עץ, יריעות קוקוס, קומפוסט) או מיריעות פלסטיות (פוליאתילן שחור או יריעות ארוגות – אגריל).

7. קוטלי עשבייה ממוצא טבעי – כיום השימוש מותר אך ורק בחומר OC-6 שהינו תערובת של מלחי אשלגן. הצורך להגדיל את שטחי החקלאות האורגנית בארץ ולהפחית את התלות בחומרי הדברה כימיים יצרה מוטיבציה לפיתוח שיטות חלופיות – חדשניות, להתמודדות עם עשבייה. כיום קיימות שיטות חדשות (הנמצאות בבדיקה לפני שייכנסו לשימוש שוטף) כמו תכשירים המבוססים על שרף אורנים, שימוש בקרינה אולטרה סגולה ואינפרה אדומה.

2. הדברת מזיקים

המזיקים רובם ככולם הינם בעלי דם קר, כאשר פעילותם העיקרית מתמקדת בעיקר החל מתקופת האביב המוקדם ועד סוף הסתיו. רוב המזיקים פחות פעילים בחורף, כאשר הטמפרטורות יורדות.

מזיקים אלה גורמים לנזק לעלים על ידי עיוות וקיפול, המביאים להפסקת הגדילה של הצמח.

הכנימות מפרישות סוכרים (כמו דבק על העלים) ולכן עלים עם כנימות נראים מבריקים. על אותו דבק מתיישבים נבגי פטריה (בעיקר פייחת שחורה) אשר מונעים תהליך של פוטוסינתזה בעלה, מה שמביא להתנוונות הצמח עד מותו.

מספר צורות של יישום מוצעות על ידי עֹמר השקיה להדברת מזיקים:
א. ריסוס עלוותי
ב. פיזור מגורען
ג. מריחת חומר ההדברה על הענפים והגזע.
ד. הגמעה דרך מערכת השורשים.

3. הדברת מחלות

השילוב הקלוקל בין טמפרטורה למשק מים בלתי מאוזן בשטח גנני או חקלאי הינו אחת הסיבות העיקריות להצטברותם של נבגי פטרייה על עלוותו של גידול או לקריסתו של צמח כתוצאה מפגיעה בצוואר השורש שלו. 

בעמר קיימים חומרים אשר רובם ככולם ניתנים ליישום בריסוס או בפיזור, הן למניעה מוקדמת והן להדברתן של מחלות קיימות.


דישון:

קיימים שלושה סוגי דישון עיקריים לשמירתה של גינה ולאחזקתה בצורה יפה ומשגשגת:

 1. דישון מוצק
2. דישון אורגני
3. דישון נוזלי 

1. דישון מוצק

מורכב מיסודות ותרכובות באחוזים שונים בהתאם לצרכים המתבקשים. יסודות אלה סונתזו בצורה כימית או נחצבו על מנת לספק את המרכיבים העיקריים להארכת חיי הצמח בצורה זמינה ומיידית לאורך עונות השנה השונות. דישון זה כולל שני מרכיבים עיקריים:
א. מַקרואלמנטים – חנקן (שסימונו N), זרחן (שסימונו P), אשלגן (שסימונו K). אלה הם יסודות חיוניים ותפקיד חשוב להם בתהליכים הפיזיולוגיים של הצמח, בלעדיהם הצמח אינו יכול להתפתח. ערכים אלה נמדדים באחוזים. 

ב. מִיקרו אלמנטים או, יסודות קורט, להם הגידול זקוק בכמויות זעירות ביותר ואשר נמדדים בחלקי מיליון:ברזל (שסימונו FE) מנגן (שסימונו MN), אבץ (שסימונו ZN), נחושת (שסימונו CU) בור (שסימונו B) ומולבי (שסימונו MO).יסודות אלו עוזרים ברמה אנזימטית להאצת תהליכים ביו כימיים בצמח.

2. דישון אורגני

דישון אורגני הינו (בעיקר) שיירים אורגניים מהטבע, אשר התקיימו בהם תהליכי פירוק מבוקרים שרובם ככולם נעשו על ידי מיקרואורגניזמים (חיידקים ובקטריות). מקורותיהם של אותם שיירים אורגניים הינם בעיקר מהפרשות בעלי חיים מהרפת ומהלול, שיירים של מטבחים וצמחים, פגרי בעלי חיים וגופים מיקרואורגניזמים אחרים.

3. דישון נוזלי

דשן נוזלי הינו תמיסה של דשנים מוצקים פשוטים, מומסים בנפח מים מתאים למניעת שקיעתם בתמיסה.את הדישון הנוזלי ניתן לרסס על הקרקע או על צמחי הגידול אך ניתן גם לספקו בצורה נוחה יותר באמצעות מערכת השקיה. הבחירה בצורת דישון זו או אחרת תלויה במידת הצורך של הצמח ובמידת הדחיפות לקבלת חומרי הזנה באופן רצוף וזמין כל הזמן. בדרך כלל העדיפות תהיה לדישון מסיס. אפשרות אחרת הינה שימוש בדשן איטי תמס אשר נותן תזונה ממוננת לאורך זמן. סיבה נוספת לבחירת צורת הדישון תלויה בנוחות ובאמצעים הקיימים לרשותו של הגנן/חקלאי. 

צוות המומחים של עמר השקיה, גינון ותאורה ישמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה, פניה או בעיה.

מוזמנים ליצור קשר או לבוא לבקר בסניפי עמר, השקיה, גינון ותאורה >>> לרשימת הסניפים