פרודניה בדשא: זיהוי, טיפול ומניעה

הפרודניה, המוכרת גם בשם “גדודנית פרודניה”, היא עש שכיח בישראל, וזחליו גורמים נזק רב לגינות ולמדשאות. זחלים אלו ניזונים ממגוון רחב של צמחים, ביניהם דשא, חסה, כרוב, ברוקולי, נענע ועוד. במאמר זה, נסקור את שיטות ההדברה השונות טבעיות ואורגניות ושיטות כימיות, הקיימות כנגד מזיק זה.

זיהוי המזיק

הצעד הראשון בהדברת פרודניה הוא זיהוי הזחלים. זחלי פרודניה מגיעים בגוונים שונים של ירוק, חום ואפור, ויכולים להגיע לאורך של עד 3 ס”מ. ניתן למצוא אותם בקרקע סביב לצמחים, וגם על גבי העלים עצמם.

כיצד ניתן לזהות נוכחות של זחלי פרודניה בדשא?

  1. נוכחות מוגברת של ציפורים המנקרות את הדשא ואוכלות את זחלי הפרודניה
  2. פרפרי עש המרחפים מעל הדשא  – הפרפרים הם השלב הבוגר של זחלי הפרודניה.
  3. סימני נזק אופייניים הכוללים חורים קטנים בעלים ובגבעולים.
עש פרודניה

הדברה טבעית ואורגנית של פרודניה

הדברה טבעית ואורגנית של פרודניה עדיפה על פני הדברה כימית, הן מבחינת בריאות הסביבה והן מבחינת בריאות האדם. להלן מספר שיטות הדברה טבעיות ויעילות:

  • איסוף ידני: ניתן לאסוף את הזחלים ידנית ולהעביר אותם למקום מרוחק.
  • מלכודות פרומונים: מלכודות אלו מושכות אליהן את העשים הזכרים, ובכך מונעות מהם להזדווג ולהטיל ביצים.
  • הדברה ביולוגית: משיכת טורפים טבעיים של פרודניה לגינה, כמו ציפורים וחיפושיות טורפות, על ידי שתילת צמחים המושכים אליהם טורפים אלה.
  • חומרי הדברה טבעיים: קיימים מספר חומרי הדברה טבעיים המבוססים על צמחים או חיידקים, כמו “פרוביט“, המכיל חיידק הגורם למחלה קטלנית אצל זחלי פרודניה.

הדברה כימית של פרודניה

במקרים של התפשטות קשה של פרודניה, ייתכן שיהיה צורך להשתמש בהדברה כימית. חשוב לבחור מדביר מוסמך המשתמש בחומרי הדברה ידידותיים לסביבה, ולנקוט באמצעי זהירות מתאימים בעת השימוש בחומרי הדברה.

ישנם מגוון מוצרי הדברה מתאימים, תרכיזים מתחלבים או פיתיונות גרגיריים כגון: ספסן, דלתא גרין ועוד (יש לקרוא היטב את ההוראות לפני השימוש).

דרכי מניעה

ניתן למנוע התפרצות של פרודניה על ידי נקיטת הצעדים הבאים:

  • הקפדה על היגיינה: חשוב להסיר באופן קבוע עלים וענפים נגועים מהגינה.
  • השקיה נכונה: השקיה מוגזמת עלולה ליצור תנאים נוחים להתפתחות זחלי פרודניה. מומלץ להשקות את הצמחים בבוקר, כך שהמים יתאדו במהלך היום ולא יישארו על העלים.
  • חיזוק הצמחים: צמחים בריאים וחזקים פחות פגיעים להתקפות של מזיקים. ניתן לחזק את הצמחים על ידי דישון קבוע והשקיה נכונה.

לסיכום

הדברת פרודניה אפשרית באמצעות שיטות טבעיות, אורגניות וכימיות. חשוב לבחור בשיטה המתאימה ביותר למצב, תוך התחשבות בהיקף ההתפרצות ובגורמים נוספים. הקפדה על מניעה נכונה תסייע לכם לצמצם משמעותית את הסיכוי להתפרצות של זחלי פרודניה בגינה שלכם.

למגוון המוצרים להדברת מזיקים ומחלות בצמחיה >>> לחצו כאן

להתייעצות עם המומחים של עמר בסניפים השונים >>> https://omer-gard.co.il/branches/